
Het nieuwe boek van Preston Lauterbach handelt niet onmiddellijk over Elvis, maar onderzoekt de invloed van zwarte artiesten in de carrière van Elvis.
Lauterbach behandelt de complexe relatie tussen muziek in de jaren 1950, met inbegrip van diefstal van auteursrechten en segregatie van de media.
In 2025 zou Elvis Presley 90 jaar zijn geworden en daarom is er veel aandacht voor het eren van de “King of Rock ‘n’ Roll”, maar voor auteur Preston Lauterbach is het ook een gelegenheid om de vele zwarte invloeden te vieren die Presley's creatieve visie en muziekstijl hebben gevormd.
Lauterbach - een voormalige Memphian en ooit schrijver voor de Memphis Flyer - publiceerde “Before Elvis: The African American Musicians Who Made the King” (Hachette Books).
Hij verkent de levens en carrières van R&B-artiesten als Little Junior Parker, Willie Mae “Big Mama” Thornton en Arthur “Big Boy” Crudup. “Ik wil absoluut dat mensen de verhalen van deze artiesten waarderen,” zei Lauterbach. “De reden dat ze verteld moeten worden is dat ze veel, veel te lang in de schaduw hebben gestaan.”
Lauterbach werd door historicus Greil Marcus geprezen als de meest waardevolle onderzoeker van Afro-Amerikaanse muziek als een steunpunt en een centrum van de Amerikaanse cultuur.
Tot zijn boeken behoren The Chitlin Circuit and the Road to Rock n' Roll uit 2011 en Beale Street Dynasty.
Wie zich meer wil verdiepen in de achtergrond waar Elvis de inspiratie zocht is die wellicht een interessant boek.
Bron: The Commercial Appeal / Memphis